30 Eylül 2015 Çarşamba

Bahçemdeki Yabancı - Deborah INSTALL

 Ben Chambers ailesi öldükten sonra bile onların evinde kalmaktadır. Tabi ki eşi Amy ile. Amy, Ben'in kız kardeşi Byrony'nin yakın arkadaşıdır aynı zamanda. İlk başlarda heyecanlı giden ilişkileri son zamanlarda veterinerlik okuyan Ben'in okulu bırakmasıyla ve evde işsiz bir şekilde oturmasıyla bozulur. Artık Ben'in içinden hiçbir şey yapmak gelmemektedir. Avukat olan karısı işe gidince ev işlerine bile karışmamakta hatta çöpü dışarı dahi çıkarmamaktadır.

  Hikayenin geçtiği zaman dilimi belirtilmemekle beraber şu an içinde yaşadığımız teknoloji dünyasından android ve robotlar dışında hiçbir fazlalığı yok. Androidler ve robotlar ise birbirlerinden biraz farklılar. Robotlar androidler yapılmadan önce ortaya çıkarılmış kısa boylu mekanizmalar. Androidler ise insan boyutunda son derece gelişmiş, bilgisayar zihinlerine sahip,istenilen sorulara doğru cevap veren, ev işlerini yapan,şoförlük ve bilet satıcılığı işlerinde de kullanılan üst derece robotlardır. Bu ayırımı düzgünce anlattığıma göre kitabın gidişatından bahsedebilirim.

   Sıradan sabahlardan birinde Ben'i eşi Amy "Bahçemizde bir robot var.",diyerek uyandırır. Ben bahçeye indiğinde Tang'i görür. Yani iki teneke kutunun üst üste konulmasıyla alelacele oluşturulduğu belli olan robotu. Belki de ilk üretilen robot bile ondan daha iyi görünmektedir. Ben bu robotun nereden geldiğini öğrenmek için ona bir kaç soru sorar ve aldığı cevaplar bile o an Tang'in diğer robotlara hatta androidlere bile benzemediğini onlardan beyin yapısı olarak çok daha üstün olduğunu gösterir. Tang yıkık dökük birkaç parçanın içine konulmuş benzersiz beyin mekanizmasından oluşmaktadır. Tang inat etmektedir, utanmaktadır,üzülmektedir,çekinmektedir. İnsani duygular beslemekte ve her emredileni yapmamaktadır. Ama en önemlisi öğrenmektedir. Tıpkı küçük bir çocuk gibi beyni hızla çalışmakta etrafta gördüğü her şeye ilgi duymakta ve ısrarla sorular sormaktadır. Ben bu işe çok şaşırır. Böyle imkansız bir şeyi kim, nasıl üretmiştir ? 

  Ben Tang'le daha fazla vakit geçirdikçe onu daha çok sevmektedir. Amy ise evine işleri yapan bir android istediğinden Tang gibi hiçbir şey yapmayan bir robota kötü gözlerle bakmaktadır. Kocası için iş bulacağı ümitleri de onun her anını Tang'le geçirmesinden dolayı hüsrana dönüşmüştür. Bu yüzden bir gün aniden Ben'i terk eder.

   Bu terk edilme sonrası sinirlenen Ben belki karısı gitmese hiç yapmayacağı bir işe kalkışır. Tang' in sahibini bulacaktır. Bunun başlıca nedeni Tang' i çalıştıran silindirin çatlamış olması ve içindeki sıvıyı sızdırıyor olmasıdır. Diğer sebebi ise Ben'in artık öylece oturup durmaktan bıkmasıdır. 

   Küçük ipuçlarından yola çıkarak yanında huysuz ve meraklı robotuyla Ben, İngiltere'den Amerika'ya,Japonya'ya ve Mikronezya'ya kadar gider. Bu yolculuk onun için neredeyse bir hac yolculuğu olacaktır. Bir yandan Tang'le baş etmeye çalışarak farkında olmadan yavaş yavaş ebeveyn oluyordur,bir yandan da onun için endişeleniyor ve zamanında onu tamir ettirebilecek mi,diye düşünüyordur.

   Kendi kendiyle de baş başa kalan Ben eşini, evliliğinde yaptığı hataları sık sık düşünür olmuştur. Belki de geri döndüğünde eski Ben olmayacaktır. Belki bu küçük robot başta Ben olmak üzere etrafındaki tüm insanların hayatlarında bir iz bırakacaktır. 

   Akıcı rahat okunan bir kitap oldu benim için. Yazarın dilini gayet anlaşılır buldum. Sakin yazım tarzı da kitabın tasarımı da kitap keyfime keyif kattı doğrusu.

 



Kitap Açıklaması


Her yabancı size uzak bir can değildir. Bazen o, can dostunuz bile olabilir.

Ben Chambers hayattan kopuk, amaçsız yaşayan biridir. Ne yaşadığı modern çağın ihtiyaçları onu ilgilendirir ne de gitgide kötüye giden evliliği... Geçmişin gölgesinde yaşayan ve büyümek istemeyen bir çocuk gibidir. Ve belki de bu yüzden karısının çocuk sahibi olma isteğine hep karşı çıkmıştır. Ancak bir sabah, bahçesinde bulduğu eski tip bir robot tüm hayatını değiştirir. Eski parçalar ve deforme olmuş aksamlar...

Hepsi de tıpkı bir çocuk gibi bakım gerektirir ve Ben için o an, hayatını değiştirecek olan karar anıdır... Sıcak ve duygu yüklü bir dostluğun unutulmaz hikâyesi...

"İnanılmaz eğlenceli bir kitap. Deborah Install unutulmaz bir öykü yaratmış."
-Alexander McCall-Smith-
(Tanıtım Bülteninden)


Baskı Bilgileri

300 sayfa

2015 tarihinde, Altın Kitaplar tarafından yayınlandı


1 yorum:

  1. Merhaba,

    şu aralar okumaya başladığım kitabın akıcı dili ve biraz acemi yazı stili ile sempatik roman olarak algıladım. Bir sanat eseri olmasa bile akıcı ve kolay dili ile büyük bir kitleye hitap edecek eserdir.
    İncelemeniz için teşekkürler 💝

    YanıtlaSil